Työmatkaliikunnalla on vaikutusta niin yrityksen brändiin ja houkuttelevuuteen, ympäristöön ja työterveyskustannuksiin, sillä fillarin selässä tai kävellen työmatkansa taittava viettää aikaansa sairastuvalla keskimääräistä vähemmän. Työmatkaliikunnan ja muun ”fiksumman liikkumisen” kannustaminen on yritykselle parhaimmillaan myös vetovoimatekijä.

Työmatkaliikunta on itsestään selvästi työmatkan taittamista polkupyörällä tai kävellen. Mukaan ovat tulleet myös sähköpyörät, joiden selässä ei tarvitse hikoilla esimerkiksi Lahden mäkisessä kaupunkiympäristössä. Työmatkan fiksummalla taittamisella tarkoitetaan laajemmin julkisten kulkuneuvojen hyödyntämistä sekä esimerkiksi kimppakyytejä työpaikalle.

Työpaikkaliikunta ja terveelliseen elämään kannustaminen voi olla yritykselle myös brändiasia, kuten nosturiyritys Pekkaniskalla. Yritys on maksanut erilaisia bonuksia niin liikunnasta kuin tupakoimattomudesta ja alkoholittomuudestakin jo vuodesta 1989 asti. Pekkaniskan oman tiedon mukaan sairaspoissaolopäiviä on vuodessa keskimäärin noin puolet vähemmän kansalliseen keskiarvoon verrattuna. Pekkaniska on hyödyntänyt mainettaan terveelliseen elämään kannustavana työnantajana myös viestinnässään. Viestintätoimisto Communiken Heidi Korvan mukaan yritykset pelkäävät viestinnässään huomion kiinnittyvän tekemättömiin asioihin, joita ei olla hoidettu. Siksi ne eivät kerro kaikesta hyvästä, mitä yritys on tehnyt.

– Nyt olisi tilaa yrityksille, jotka viestivät esimerkiksi viisaasta työmatkaliikkumisesta, on se sitten minkälainen järjestely hyvänsä. Se on vielä suuressa määrin valloittamatonta maaperää Suomessa, joten sillä on helppo saada positiivista huomiota, Korva sanoo.

FIBS:n tutkimuksen mukaan vuonna 2017 92% suomalaisista yritysjohtajista uskoo, että vastuullisuustyö on parantanut yrityksen mainetta. Näkyvyys on positiivista asiakkaiden suuntaan, mutta myös uusia työntekijöitä rekrytoitaessa.

– Yritykset kilpailevat osaajilla. Mikä arvo on työntekijöillä, jotka ovat ylpeitä työnantajastaan?, Korva kysyy.

Arkkitehtipalvelu Oy panostaa pyöräilyyn

Arkkitehtipalvelu Oy:n Pasi Widgren hurautti työmatkaliikuntaa käsittelevään aamukahvitilaisuuteen sähköpyörällä, joka oli hankittu toimistolle muutama kuukausi sitten. Arkkitehtipalvelulla työhyvinvointia on pyritty lisäämään monin keinoin. Työn mielekkyys, mahdollisuus palautumiseen, sosiaalinen ja henkinen hyvinvointi sekä fyysiseen aktiivisuuteen kannustaminen kuuluvat yrityksen strategiaan. Lahden toimipisteen kahdeksasta työntekijästä viidellä on työsuhdepolkupyörä.

– Koko henkilökunnallemme on tarjolla työsuhdepolkupyörät. Lisäksi kannustamme joukkoliikenteen käyttöön ja järjestämme liikunnallisia tempauksia ja tyhy-päiviä. Ne ovat tuoneet paitsi hyvää mieltä, myös entistä vähemmän sairauspoissaoloja. Wigren uskoo, että terveelliseen elämään kannustaminen tuo hyötyjä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Eikä trendi rajoitu vain pienyrityksiin.

– Globaalistikin voi huomata, että yhä useampi osakeanalyytikko on alkanut kiinnostua työpaikkojen työilmapiiristä pelkkien numeroiden sijaan, Widgren sanoo.

TEKSTI: Mikko Blomberg | KUVA: Unsplash