Blogiavaruus on ylikuormitettu yritysblogeilla, joita kukaan ei edes lue. Vuonna 2017 ei ole mitään järkeä perustaa enää yhtään uutta blogia. Näinhän sitä on helppo ajatella, mutta entäpä jos kuitenkin tutkitaan ennen kuin hutkitaan. Onko alun väitteissä koko totuus? Mietipä omaa toimialaasi. Onko joku kilpailija jo lunastanut paikan alanne ykkösäänitorvena, jonka blogilla on niin vakiintunut lukijakunta, että haastajan paikka on mahdoton ajatus?

Jos yrityksesi suunnittelee ja valmistaa kuljetinratkaisuja kappaleja massatavaran käsittelyyn, vastaus saattaa kuulua kyllä. Orimattilalainen Ferroplan on nimittäin nykyisen toimitusjohtajansa Minna Patosalmen johdolla onnistunut Ei mitään rimpuloita -blogillaan tekemään jotain, jota moni vain kadehtii.

Äkkiseltään voisi ajatella, ettei kyseisen toimialan yrityksellä voi olla mitään blogattavaa, mutta Patosalmi on ammentanut vuosien varrella kymmenittäin toinen toistaan herkullisempia tekstejä, jotka puhuttelevat lukijoita yli toimialarajojen.

”Olen fiilistellyt messuteemojamme, ottanut kantaa naistenlehden artikkeliin kilpailukyvystä, kyseenalaistanut perinteistä asiakaspalaveriamallia sekä tilittänyt häpeilemättä noloja esiintymistilanteitani”, Patosalmi kertoo muutamin esimerkein kirjoitustensa sisällöistä.

Se, että blogin taustalla on kuljetinratkaisuvalmistaja, ei todellakaan tarkoita, että blogissa pitäisi kirjoittaa kuljetinratkaisuista. Jossain kohtaa toki teksteistä voi löytyä hyviä aasinsiltoja omaan ydintekemiseen, mutta oman tuote- ja palveluvalikoiman yksityiskohtainen esittely ei ole hyvä bloggauksen lähtökohta. Yritysblogi ei saa puhua samaa kieltä kuin yrityksen mainos.

Blogi brändää asiantuntijuuden

Blogi tarjoaa yritykselle kustannustehokkaan tavan tuottaa sisältömarkkinointia, mutta myös loistavan tilaisuuden organisaation asiantuntijoille rakentaa omaa henkilöbrändiä. Ei mitään rimpuloita -blogissa rima nousi Patosalmen omaleimaisten ja suosittujen tekstien myötä ilmeisesti turhankin korkealle. Kukaan muu yrityksestä ei ole uskaltautunut bloggaamaan, vaikka Patosalmi on koittanut moneen otteeseen siihen rohkaista.

Ja kirjoittamisen täytyy toki tuntua bloggaajasta edes jossain määrin luontevalta, vaikkei blogikirjoittaminen missään nimessä vaadikaan ammattitoimittajan pätevyyttä. Rohkaiseva viesti bloggaamista harkitsevalle on se, että kirjoittamisessa kehittyy. Mutta se tapahtuu vain kirjoittamalla. On vain hienoa, jos lukija huomaa bloggaajassa tapahtuvan kehityskaaren kirjoittajana.

Ferroplanilla aiemmin markkinointipäällikkönä työskennellyt Patosalmi sai aloittelevana bloggaajana paljon hyviä neuvoja ja kehittämisajatuksia Katleena Kortesuon ja
Jarkko Kurvisen Blogimarkkinointi-kirjasta. Siinä neuvottiin muun muassa asettamaan tavoitteet korkealle. Hyviä mitattavia tavoitteita blogille ovat esimerkiksi lukijamäärä, kommenttien määrä, omien postausten määrä ja hakukonesijoitukset.

”Ferroplanin blogin ensisijaiseksi tavoitteeksi määrittelin imagon kehittämisen. Halusin asemoida yrityksemme eteenpäin meneväksi ja nuorekkaaksi yritykseksi, joskin tuota tavoitetta on hankalahko mitata.”

Lukija rakastaa yllätyksiä

Vaikka lukisi Ei mitään rimpuloita -blogista vain yhden tekstin, voi nopeasti tehdä johtopäätöksen, että tavoite on todellakin linjannut blogin sisältöä. Blogi on kaikkea muuta kuin sitä, mitä lähtökohtaisesti raskaan teollisuuden b-to-b-toimijalta odotamme. Sen pani merkille myös Vuoden paras yritysblogi -kilpailun tuomaristo. Ferroplan palkittiin kisassa vuonna 2014 nimenomaan teollisuusblogien pioneerina, joka erottuu omassa viiteryhmässään. Muut kisan finalistit olivat OP-Pohjola, Otava, Atria ja S-Ryhmä, joten pieni orimattilalainen teollisuusyritys kävi pokkaamassa palkinnon aika kovassa seurassa.

Missä sitten piilee hyvän blogin salaisuus? Yritysblogikilpailun kriteereissä on mainittu seuraavat tekijät: sisällöllisesti laadukas, kiinnostava, kohderyhmäänsä puhutteleva, organisaation omia tavoitteita tukeva ja rohkeasti omanlaisensa. Luettelo käy huoneentauluksi mille tahansa yritysblogille. Jos nuo määritelmät täyttyvät, tai parikin niistä, ollaan jo hyvällä tiellä kohti menestysblogia.

Teksti: Terhi Kangas
Kuvitus: Anna Räikkönen
Kuvat: iStockphoto