Pienpanimon brändi rakentuu tarinoista ja persoonista tuotteiden takana

622

-Kaupallinen yhteistyö-

Yrittäjä kysyy:

Olemme nyt toista kesää saaneet nauttia Vanhan Vääksyn huikeasta pienyrittäjien yhteisöstä. Täällä on loistava tekemisen meininki. On ollut hienoa olla mukana myös Kulttuuriympäristöstä hyvinvointia ja liiketoimintaa -projektissa ja tutustua muihin alueen yrittäjiin sitäkin kautta.

Erityisesti tarinoiden hyödyntäminen maineen rakentamisessa on mielenkiintoinen aihekokonaisuus, sillä meidänkin yritykseemme liittyy paljon vahvoja tarinoita. Perheyrityksen syntytarinan lisäksi jokaisen tuotenimen takana on oma merkityksellinen tarinansa.

Mitä kaikkea muuta tarinallisuus voisi liiketoiminnassa tarkoittaa? Onko tarinoiden luomisen tueksi mitään työkaluja?

Jan Karlstedt
yrittäjä
Kanavan Panimo

Lahden yliopistokampus vastaa:

Hienoa, että teidänkin reilun vuoden ikäinen yrityksenne on lähtenyt rakentamaan brändiä juuri tarinoiden kautta. Tarinallisuus antaa erilaistavan pohjan, jonka ympärille liiketoimintaa on hyvä rakentaa. Tarinoita kannattaa kertoa, sillä se on ikiaikainen tapa saada asioita muistettua.

Ydintarina kertoo konkreettisella ja koskettavalla tavalla, miksi yritys on olemassa.

Tarinoita voidaan kertoa perinteisessä mediassa, yrityksen esitteissä ja sosiaalisessa mediassa. Kaikki tarinat lähtevät yrityksen arvoista, aivan kuten teidänkin yrityksenne kohdalla on onnistuneesti tehty. Tarinan tulee olla aito, sillä epäaidot tarinat huomataan ja ne voivat kääntyä jopa yritystä vastaan.

Tarinoiden jakaminen sosiaalisessa mediassa mahdollistaa vuorovaikutuksen ja siihen on hyvä antautua. Tarinat voivat alkaa elää yhdessä asiakkaiden ja yleisön kanssa.

Tarinapuumenetelmä on hyvä keino lähteä liikkeelle tarinaa miettiessä. Tässä siihen pikaohjeet.

  1. Lähde liikkeelle pohtimalla yrityksen perustarkoitusta: Miksi yritys on olemassa? Millä tavalla se vaikuttaa asiakkaan elämään? Mihin yrityksessä uskotaan? Nämä ovat tarinapuun juuret.
  1. Pohdi seuraavaksi, mitä tuotteita ja palveluita yrityksellä on, ketkä ovat asiakkaita ja millaisia he ovat. Tämä on tarinapuun runko.
  1. Lopuksi ideoi juurien ja rungon pohjalta tarinaelementtejä, eli puun lehtiä: onko yrityksen nimellä tarinaa? Mitä jännittävää historiassa on? Millaisia hahmoja yrityksessä työskentelee? Mitä tarinoita ympäristöön liittyy?

On tärkeää pitää mielessä, että isommissa yrityksissä tarinoita kertovat johdon ja markkinointihenkilöstön lisäksi kaikki yrityksen työntekijät, joten siksi arvopohjan pitää olla kunnossa. Ehkäpä teidänkin perheyrityksessänne on tulevaisuudessa myös palkattuja työntekijöitä, jotka ovat mukana tarinoita kertomassa. Onnea kasvun ja menestyksen tielle!

Minna-Maija Salomaa
projektipäällikkö

Kulttuuriympäristöstä hyvinvointia ja liiketoimintaa -hanke
Helsingin yliopisto, Koulutus- ja kehittämispalvelut HY+

Lisätietoa hankkeesta.

Kanavan Panimon syntytarina.