Vienti on mahdollista pienellekin yritykselle

1364
Susanna Hallan spa- ja saunaosastojen suunnitteluun ja toteutukseen erikoistunutta Zenestaria viedään Arabiemiraatteihin ja Kiinaan.

Suomen hallituksen tavoitteena on tuplata vienti vuoteen 2020 mennessä. Valtakunnalliseen tavoitteeseen pyritään jokaisella osa-alueella. PK-sektorin pienemmät yritykset eivät välttämättä tule harkinneeksi vientiä tapana kasvattaa ja kehittää liiketoimintaansa, vaikka edellytyksiä ja markkinoita olisikin. 

Kanta- ja Päijät-Hämeessä oli vuonna 2017 Team Finlandin tiedon mukaan 140 yritystä, jotka tekevät vientiä jossain muodossa. Heinolalainen sisustusarkkitehtuuriin ja tuotemuotoiluun erikoistunut Hallaus Oy ja yrittäjä Susanna Halla on valmistellut omaa vientituotettaan Zenestaria keväästä 2017 ja ensimmäiset konkreettiset toteutustyöt ovat pyörähtämässä käyntiin 2018 vuoden alkupuolella.  

Hallan Zenestar-konsepti sisältää sauna- ja spa-tiloja kohdemaan ihmisten makuun toteutettuna. Hallan ajatus on viedä kohdemaihin kaikki suunnittelusta asennus- ja rakennustöihin asti.

Itse tekemällä voimme varmistaa palvelun laadun.

– Ulkomaiset asiakkaat arvostavat kokonaisvaltaista palvelua ja itse tekemällä voimme varmistaa palvelun laadun. Rakentamisen vauhti kohdemaissa tarkoittaa usein sitä, että rakentamisen laatu on valitettavan kehnoa, Halla kertoo. 

Alun perin kipinä vientiin syntyi siitä, että Halla halusi viettää aikaa ulkomailla talvea pakosalla etätöitä tehden. Hallan Arabiemiraateissa pitkään asunut ystävä Karoliina Shalaby otti häneen yhteyttä keväällä 2017. Shalabylla oli Dubaissa niin kontakteja kuin markkinatietouttakin. Hän ehdotti Hallalle Zenestarin vientiä Dubaihin.

– Oikeat henkilöt ovat viennissä kaiken A ja O. Ilman kontakteja on hyvin vaikea päästä oikeiden päättäjien puheille. Kun oikeat henkilöt löytyivät, pyörät alkoivat pyörimään nopeasti. 

Kun henkinen päätös vientiyrityksestä oli tehty, alkoi toiminta. Halla otti yhteyttä Suomen Arabiemiraattien suurlähetystöön ja istui jo kahden päivän kuluttua Heinolan kaupunginjohtajan Sinikka Malinin kanssa suurlähetystössä palaverissa.

Apua on saatavilla, kunhan tekee tarpeensa täsmällisesti selväksi.

– Apua on saatavilla, kunhan tekee tarpeensa täsmällisesti selväksi. Kun pohjatyöt on tehty, saa esimerkiksi verokysymyksissä ja muissa teknisissä asioissa aina apua niin suurlähetystöstä kuin Team Finlandiltakin. 

Zenestarin tavoitteena on luoda hyvinvointi-, allas-, ja saunatiloista arabiemiirikunnan ihmisten tyyliin sopivia.

 – Dubaissa on hienoja kylpyläosastoja, mutta kun avaat saunan oven, on näkymä kuin vanhan kerrostalon yhteissaunasta. Tässä oli mahdollisuus mennä väliin viemään markkina-alueelle suomalaista saunaosaamista. 

Samaan aikaan, kun neuvotteluyhteys Dubaihin oli avattu, päätti Halla viedä tuotteensa näytille myös Helsingin Kaapelitehtaalle, jossa järjestettiin vientipotentiaalia arvioinut tuotekilpailu. Kaapelitehtaalta poikineesta kontaktista Halla sai mahdollisuuden mennä keskustelemaan myös Kiinan viennistä, paikan päälle Kiinan Nanjingiin.

– Kaapelitehtaan tapahtuma oli perjantaina ja tiistaina olin matkalla Kiinaan. Kun tilaisuus tule, siihen on tartuttava, Halla kertoo. 

Halla uskoo viennissä yhteistyön voimaan varsinkin pienien yrityksien suhteen.

– Yksin on todella vaikeaa päästä ulkomaanmarkkinoille, Halla muistuttaa. 

Tällä hetkellä Halla pyörittää suunnittelutoimistoaan sekä rakentaa Zenestarin vientiä. Ajankäyttö on haastavaa, sillä suunnittelutoimiston Suomen työt on hoidettava ajallaan viennin edistämisen lisäksi. Halla onkin antanut Zenastarin vientiponnisteluille aikaa vuoden 2018 loppuu.

– Tuote on testattu todella monessa pitchausmankelissa ja se on hyvä. Nyt on kyse siitä, että saamme kauppoja, jonka jälkeen valmiit työt tukevat uutta myyntiä. On turha tehdä liian täydellisiä suunnitelmia ja miettiä asioita liian pitkälle, koska viennissä tulee aina yllätyskäänteitä. 

Nordic Wellness expo Dubaissa 

Nordic Wellness expo on uusi kaksipäiväinen tapahtuma Dubaissa vuoden 2018 marraskuussa. Tapahtuman suojelijana toimii Suomen suurlähettiläs Riitta Swahn, hän myös tulee avaamaan tilaisuuden. Tapahtuma järjestetään Design District-alueella Dubai design weekin aikana. Mukaan tapahtumaan haetaan Hallan mukaan 50-100 suomalaista yritystä löyhästi hyvinvointiteeman alla.

– Dubaissa on ongelmia esimerkiksi vanhustenhuollon sekä lasten ylipainon kanssa.  Meillä Suomessa on tarjota hyviä ratkaisuja näiden haasteiden kanssa, Halla kertoo. 

Hallan mukaan tavoitteena on saada suomalaisille pk-yrityksille niin kontakteja kuin suoria kauppayhteyksiäkin Gulf-alueelle.

Teksti ja kuva: Mikko Blomberg