25 vuotta yrittäjyyttä

149

Neljännesvuosisata on yhä kiihtyvän teknologisen kehityksen aikana iso harppaus. Miten yrittäjyys on muuttunut tuona ajanjaksona? Haastattelimme kahta tänä vuonna 25-vuotista yrittäjätaivaltaan juhlivaa yrittäjää.

Antti Törö / Aluerakenteet

Armeijasta pääsyn jälkeen laman jälkihöyryissä työpaikat olivat kirjaimellisesti kiven alla. Olin hetken töissä, mutta kun se loppui, täytyi miettiä vaihtoehtoja: työttömyys tai oma yritys. Valinta oli minulle helppo.

Olin tehnyt asfalttitöitä 15-vuotiaasta asti. Isäni työskenteli Lahden kaupungin tiemestarina, jonka alaisuudessa oli kivenhakkaajia ja kivimiehiä. Minulla on ollut aina joku viehätys ulkotöihin ja työn fyysisyyteen, mutta en rehellisesti edes tiedä miten alalle päädyin. Ehkä se oli halu yrittää.

Kun sain ensimmäiset tilaukset, kuten Lahden keskustan noppakivikorjaukset, piti työ vain opetella lennosta. Jossain vaiheessa se iski tajuntaan: minusta tulee sitten ilmeisesti kivimies. Yritys keskittyi ensimmäiset 15 vuotta kivirakentamiseen ja viimeisen 10 vuoden aikana mukaan on tullut kokonaisvaltainen piharakentaminen.

Voi olla, että aika kultaa muistot, mutta tuntuu että ennen sai töitä helpommin kuin nykypäivänä. 2008 asti kerättiin referenssilistaa, joka oli todella isossa roolissa työn saatavuuden kanssa. Siitä pidettiin huolta ja se oli aina ajan tasalla. Sen jälkeen merkitys on romahtanut: 2008 taantuman jälkeen syksyllä tapahtui selvä muutos: kärjistäen ennen työt sai referenssillä, sen jälkeen hinnalla.

Teknologian kehitys on vaikuttanut yritykseen vain tiedonkulun ja viestinnän kautta. Aluerakenteet vaikuttaa nykyään myös sosiaalisessa mediassa. On välillä jopa huvittavaa, että jotkut jo alussa käyttämäni työkalut ovat yhä käytössä. Työvälineisiin lukeutuu esimerkiksi reunakiven kääntöön soveltuvan ”vänkäri” ja kivivasarat, jotka eivät hajoa. Niitä ei myöskään varasteta työmailta, koska kukaan ei tiedä mitä niillä tekisi.

Piharakentamisessa tulee koko ajan enemmän uutuuksia ja trendejä maailmalta, mutta muuten ala on ennallaan. Aiemmin mentiin melko pienellä kattauksella, nykyään on tarjolla paljon enemmän vaihtoehtoja. Se pitää sisällään esimerkiksi pihakivimallistot, keinonurmia ja suihkulähteitä.

Yrittäjyyden alkuvuodet olivat pelkkää selviytymistä. Ei ollut liiketoimintasuunnitelmaa eikä strategiaa. Laskutus tapahtui kirjoituskoneella. Markkinointiin panostin sen verran, että laitoin puhelinluettelon keltaisille sivuille rivi-ilmoituksen ja myöhemmin tulitikkuaskin kokoisen mustavalkoisen ilmoituksen ja odottelin, että alkaakohan yhteydenottoja tulemaan. Ja kyllähän niitä sitten tuli.

Jari Vaalajoki / Mainos Visitor

Kun aloitin liiketoimintani, kynti Suomi pahimmassa lama-ajassa. Olin työskennellyt messualalla 80-luvun lopulla ja armeijan jälkeen 90-luvun alussa päätin lähteä perustamaan omaa yritystä. Halusin jatkaa alalla ja työpaikat olivat vähissä joten koin, että vaihtoehtoja ei ollut.

Vaihtoehtojen puuttumisen lisäksi toinen syy yrittäjyyden aloittamiseen oli oma luonteeni: olen ollut aina suunnittelijana taiteellinen luonne. Halusin tehdä tila- ja näyttelysuunnittelua omaehtoisesti. Tunsin aiemmin alalla työskennelleitä henkilöitä, jotka olivat käytettävissä. Alussa yritykseen tulikin mukaan kaimani, Jari Mäkelä.

Ensin toimimme Mäkelän kanssa kahteen mieheen. Alku oli aikamoista vuoristorataa. Isoin haaste oli se, että teimme itse kaiken. Kesti nelisen vuotta, ennen kuin homma tasoittui ja löysimme oikeat tekijät oikeille paikoille. Kun mukaan saatiin kolmaskin Jari, Jari Lehtinen, ja saimme kunnon toimitilat Mukkulasta, alkoi homma toimimaan.

Tekemiseen tuli vakuuttavuutta. Olimme tilasuunnittelussa ja muotoilussa ajan hermolla, joka mahdollisti yrityksen kasvun. Emme kangistuneet kaavoihin ja koska olin alalla paikallisesti varmaankin nuorin yrittäjä, siitäkin tuli uutta näkökulmaa.

Vaikka tietotekniikka on muuttanut messualaa, ovat perusasiat yhä ennallaan. Rakentamisessa ja tekemisessä kaikki on sähköistetty, joka nopeuttaa prosessia. Työtahti on muuttunut hektisemmäksi. Ennen kuin messuosasto lyödään pakettiin, täytyy näytteilleasettajan pystyä muuttamaan asioita nopeasti. Nykyään joskus lähdetään tekemään osastoja huomiseksi ilman, että tänään tiedetään minkälainen osastosta tulee. Näyttely-screenien vuoksi päivitettävyys on nykyään aivan eri tasolla.

Mainos Visitor toteuttaa nykyään paljon ammattinäyttelyitä, joita tavallinen kansalainen ei välttämättä noteeraa. Mukana on toki myös yleisömessuja, joilla on laajempi näkyvyys.
Kun aloitin yrittäjänä 25 vuotta sitten, oli ajatuksena alusta alkaen tehdä tästä ura. En ajatellut tätä välijuttuna. Kerran messumies, aina messumies. Nyt kun kilometrejä on tullut, niin ottaisin alalle mielellään uusiakin tekijöitä.

TEKSTI: Mikko Blomberg | KUVAT: YRITYSTEN KUVA-ARKISTOISTA